Let vægttab – Simpel guide

vægttab

Går du og slæber rundt på lidt ekstra kilo? Svært ved at finde motivationen eller mangler du blot råd til at tabe dig? Hvis du nikke genkendende til disse udforinger vil der her gennemgås gode og let anvendelige råd til at komme af med de ekstra kilo for altid. Husk også at se 20 råd til en lavere fedtprocent.

Vejen til et slankere liv kan være som de fleste andre store problemer ret uoverskueligt i en mundfuld. Derfor handler det om at lave små og lettere ændringer, for at gøre det store problem mere overskueligt. Dette vil sige at hvis du fra den ene dag til den anden laver markante ændringer i eksempelvis din kost, vil det være sværere at overholde diæten, og du vil sandsynligvis komme tilbage til samme vægt efter noget tid når din kuren stoppes. Fidusen er så at du i stedet laver flere mindre ændringer i livstilen, sådan at det ikke føles som om du er på slankekur, for at på den måde at opnå og vedligeholde drømmevægten.

Råd 1: Tab dig med motion

Noget af det der virker bedst er selvfølgelig motion. Men tanken om at skulle løbe eller tage en lang spinningstime i det lokale fitness center kan på nogle dage godt være uoverskuelig, og du risikere slet ikke at komme afsted. Det er klart at du ved højere intensitet også forbrænder mere men tanken om at tage afsted også er skræmmende kan mindre gøre det. Hvis du blot gør det til en vane at gå en tur hver dag, er det lettere at komme afsted. Siden det ikke er lige så hårdt. er sandsynligheden for at komme afsted større. Eventuelt tag en lydbog og et headset med sådan at du kan lytte til en bog mens du går og det vil slet ikke føles som motion. Effekten af at gå en time hver dag er overraskende stor og det kan samtidig fungere som et afslappende tidspunkt på dagen hvor du samler tankerne.

Råd 2: Undgå usund mad

Spis mindre usundt er den letteste måde at tabe sig på. Dette er meget mere effektivt end at bruge flere timer på at motionere. Der er her igen vigtigt at understrege at det ikke betyder at du overhoved ikke må spise usundt. Men prøv blot at skære ned på usunde eller overflødige kalorier. Lav eventuelt en ”cheat day” på ugen hvor du gerne må få slik eller kage for at holde motivationen og spis sundt resten af ugen. Det handler om at gøre det overskueligt, og hvis man helt udelukker det usunde kan det være svært for de fleste at holde stien ren.

Råd 3: Spis mindre

Spis mindre for hvert måltid og lad være med at spise dig overmæt. Mange af os har en tendens til at spise lige lidt mere en der er nødvendigt. Dette er som regel fordi underbevidstheden siger at man skal tømme tallerknen og gryderne. Det kan derfor være en fordel at bruge mindre tallerken og have maden på afstand sådan at du skal rejse dig hver gang du skal have en ny portion for at gøre dig selv mere bevidst om hvor meget du spiser.

Tip: Hvis du ser fjernsyn mens du spiser, så sluk for guds skyld. Ikke nok med at du tager fokus fra smagen af maden, men du opfatter på ikke på samme måde når du er mæt og spiser som regel for meget for hurtigt.

Råd 4: Vælg de rigtige madvarer

Der er efterhånden skabt så meget forvirring omkring hvad man må spise og hvad man ikke må at det kan være svært at vælge det rigtige. Som udgangspunkt skal man vælge at spise så naturligt som muligt. Det vil sige at færdigretter og frysepizzaer er en dårlig idé selvom disse er billige. Det vil næsten altid være sundere at lave maden selv. Light produkter og ”mindre fedt” produkter er heller ikke nogen garanti for at det nødvendigvis er sundere madvarer, idet de som regel er tilsat usunde tilsætningsstoffer. Vælg i stedet naturlige produkter og gå efter at lave din mad selv. Gå gerne efter produkter der mætter meget som eksempelvis fuldkorns produkter når du vælger brød, og gå efter madvarer med højt indhold af protein som oksekød og kylling. Svinekød er som regel det mere usunde alternativ idet der er mere fedt og mindre protein.

Råd 5: Tab dig med vand

Drik vand. Du har sikkert hør det før at man skal drikke meget vand. Men det er rigtigt. Vand indeholder absolut ingen kalorier og er med til at dæmpe appetitten. Hvis du er vant til at drikke sodavand for at slukke tørsten kan det være meget effektivt for dig at drikke vand i stedet for eller blot skifte nogle glas ud med vand i stedet for. Små ændringer betyder meget i længden så hvis du kan erstatte bare et enkelt glas sodavand med vand om dagen er det også fremskridt.

Råd 6: Tab dig med fitness

Hvis du gerne vil være slankere er det helt sikkert en god idé at melde sig ind i et fitness center. Overvej eventuelt at gå på hold da det kan være sjovere end at træne alene, og hold er som regel en mere varierende måde at træne på end de klassiske styrketræningsprogrammer. Det behøver her igen ikke at være overdrevet hårde hold, men kunne sagtens være yoga eller pilates giver der også giver gode resultater. Hvis du er lidt mere hardcore kan Crossfit og HIT (High intensity training) give en rigtig god forbrænding, men disse holdtyper er som regel også ret hårde men giver derimod et lidt mere effektivt resultat hvis du vil slanke dig. Vælg træningstype alt efter hvilket humør du er i.

Fordelen ved at dyrke fitness og styrketræning er at ved en større muskelmasse for du også en bedre hvileforbrænding. Dette betyder at du forbrænder flere kalorier selv når du ikke laver noget. Derudover er større muskelmasse som regel også forbundet med et din krop ser pænere ud når musklerne er mere markerede både for drenge og piger .

Råd 7: Vej dig rigtigt

Stol ikke altid på vægten. Det kan godt være at du gerne vil tabe dig, men man skal altid tage hvad der står på vægten med sine forbehold. Hvis du ikke er vant til at dyrke motion eller gå til fitness og du pludselig begynder kan det være du har taget lidt på. Men dette kan sagtens være resultat af en øget muskelmasse og ikke en stigning i fedt. Det er derfor vigtigt at du gå efter fedt procent så vej dig eventuelt med med en vægt der måler fedtprocent eller endnu vigtigere: hvad du kan se i spejlet. Hvis du stadigvæk går efter at veje kropsvægt kan denne også varierer alt efter hvornår på dagen du vejer dig og hvor meget du har spist. Vælg eventuelt at veje dig først på morgenen for at sammenligne vægt.

Dertil kan du også supplere denne ultimative guide til hurtig vægttab, som er skrevet af sundhedsportalen Doc24.dk Guiden er på over +3.000 ord, og kommer omkring de mest gængse metoder til hvordan du kan tabe dig nu med en effektiv slankekur, som virker.

Done!

Med disse råd skulle du gerne kunne være et godt skridt på vejen mod et varigt vægt tab. Det vigtigste er dog altid at hvis man ønsker at tabe sige og holde vægttabet, er at du bliver ved. Der ikke så meget fidus i at holde en stram diæt hvis man vender tilbage samme livstil som før. Det er derfor vigtigt at du i stedet laver små ændringer der er lettere at holde. ”Mange bække små ” som man siger, og disse råd skal gerne gøres til en vane, sådan man ikke tænker over tingen og det bare bliver sådan det er. Held og lykke med vægttabet.

No comments yet.

Skriv et svar