Pas på dig selv

Der sker mange ting i vores dagligdag, hvor alt oftest foregår i højt gear for at nå alle dagens gøremål. Vi vil være succesfulde i alle aspekter af vores liv og dette er på mange måder en rigtig god ting og et tegn på, at man gerne vil yde sit bedste for at skabe et godt liv for sig selv og dem omkring. Dog er der også mange som ignorer når deres krop eller mentale tilstand ikke kan klare det høje tempo, hvilket desværre ofte ender i depressioner, angst, stress m.m. Disse udfordringer kan være svære at håndtere i dagligdagen og derfor har vi samlet 20 steps til hvordan du bedre kan passe på dig selv.

Forkæl dig selv i hverdagen (1)

Gå ned i den lokale bager i frokostpausen og forkæl dig selv med en kanelsnegl.

Vær social med dine kollegaer (2)

Hav det sjov på arbejde og se en fodboldkamp med de dine kollegaer.

Skru ned for tempoet (3)

Det er okay at sige når det går for stærkt og bede om lidt færre opgaver.

Tag fra arbejdet lidt tidligere (4)  

Du behøver ikke altid at være den sidste som går fra kontoret.

Hold fri når du er derhjemme (5)

Lad arbejdscomputeren være slukket når du er hjemme og nyd den tid hvor du har fri.

Prioriter din tid (6)

Find ud hvad der er vigtigst at nå og hold dig til det. Så vil du føle dig mere tilfreds når dagen slutter.

Italesæt dine drømme (7)

Tal med nogen om de oplevelser du ønsker at afprøve. Så har du altid noget at se frem til.

Bed om hjælp (8)

Har brug for en mere kvalificeret samtale kan du få en snak med metakognitive psykologer som kan give dig værktøjer der kan skabe varige forandringer.

Slap af i weekenden (9)

Husk at nyde det når du endeligt har fri og brug tiden på det som gør dig glad.

Læg telefonen væk (10)

Læg telefonen væk når du er hjemme, så du ikke hele tiden bliver påmindet om arbejde.

Gå til sport (11)

Få fornyet energien ved at spille lidt håndbold eller andet sport i din fritid.

Læs for sjov (12)

Læg undervisningsmateriale eller erhvervsrelateret læsning fra dig og læs noget du faktisk kan nyde.

Tag en lur (13)

Det skader ikke at tage en powernap på 20min – gør det og nyd det med god samvittighed!

Kræs om aftensmaden (14)

Prøv at undgå stress under aftensmaden og tillad dig selv at nyde processen og tage dig god tid.

Køb take-away (15)

Orker du alligevel ikke at stå i køkkenet, så køb dit yndlings mad med hjem og nyd det i sofaen.

Husk ferien (16)

Gå all-in på din ferie, glem arbejdet for en stund og plask rundt i havet med en drink i hånden.

Se en god serie (17)

Forsvind i et andet univers ved at se en masse afsnit af din yndlings serie.

Tag på spa-ophold (18)

Skal det være rigtig luksus kan du slappe i jacuzzien på et spa-ophold.

Tag på fisketur (19)

Skal det være mere simpelt kan du tage en ven under armen og fange dagens middag.

Vær lidt alene (20)

Gå en tur eller få børnene passet, så du kan nyde roen efter en travl dag.

No comments yet.

Skriv et svar