Sådan motiverer du dig selv til bedre form

Vi kan alle sammen komme med gode undskyldninger, når vi en gang imellem kommer i tanker om vores dårlige form. ”Jeg har ikke tid til at træne,” ”jeg har vigtigere ting at lave,” ”jeg starter til nytår” eller hvad det nu kan være. I virkeligheden er det ikke tiden eller alt det andet, der typisk er problemet. I virkeligheden er problemet typisk, at vi har svært ved at motivere os selv til daglig.

Motivation i hverdagen

Jo, du har den grundlæggende motivation: du vil gerne i bedre form. Men det er et mål, der virker så langsigtet og uoverskueligt, at den overordnede motivation ikke altid holder fra dag til dag. Ofte kommer man til at tænke ”jamen hvis bare jeg løber i morgen, behøver jeg ikke løbe i dag”. Det tænker man så hver dag, og til sidst er der gået et helt år uden en løbetur. Så er de fremskridt, man havde gjort, udslettet.

Derfor er det vigtigt at sætte sig nogle mere kortsigtede mål, som kan udgøre en mere forståelig motivation i hverdagen. Det kan være et bestemt antal kilometer, du skal løbe på en uge, eller det skal være noget, du skal nå hver enkelt dag. Det kan være mange ting, og det afhænger selvfølgelig af, hvordan du bedst føler dig motiveret.

Lov din omverden noget

For mange virker det også at sætte sig et mål, som har noget med andre at gøre. For eksempel kan det være at melde sig til et løb på fem eller ti kilometer, eller ligefrem et halvmarathon. Tilmeld dig for eksempel sammen med venner, som også forsøger at komme i bedre form.

Det er ikke fordi, det skal være en konkurrence, men det kan alligevel gøre noget psykisk at vide, at dine venner og din omverden kommer til at se dig løbe. For mange kan dette være den bedste motivation. Du har ikke lyst til at tabe ansigt, og du har lyst til at gennemføre løbet, og derfor træner du dig op til det.

Det er selvfølgelig en lidt hård måde at motivere sig selv på. Men hvis det er den metode, der virker for mange, kan det være, den virker for dig.

Du bør også kigge på din kost og investere i nogle kosttilskud, som for eksempel kan være i form af en lækker proteindrik, som kan sørge for, at du optager nok proteiner og kalorier. Et sidste lille tip er, at du kan starte hver dag i det nye år med at tage armbøjninger. I uge 1 tager du en armbøjning om dagen, i uge 2 tager du to om dagen og så videre. Så er du lige pludselig oppe på de 50 armbøjninger.

No comments yet.

Skriv et svar